Lekcia 1: Ako funguje párovací proces na Heureke?

V prvom diely seriálu Učíme sa párovanie na Heureke, ktorý sa bude podrobnejšie zaoberať párovaním produktov, si vysvetlíme, ako sa vlastne dostane ponuka z vášho obchodu na produktovú kartu na Heureke, na ktoré sa potom porovnávajú ponuky od rôznych obchodov. Bude sa teda týkať hlavne obchodov, ktoré sú už zapojené do PPC režimu. Ako teda párovanie na Heureke funguje? Vitajte pri prvom diely nášho nového seriálu.

XML feed

Aby sme mohli porovnávať ponuky jednotlivých obchodov, potrebujeme o daných ponukách získať konkrétne informácie v jednotnej podobe. K prenosu týchto informácií slúži XML súbor, tzv. XML feed, čo je jednoduchý dátový formát, pomocou ktorého nám môžete odovzdať všetky informácie o vašom tovare. Pokiaľ využívate služby niektorého zo shopsystému, nájdete vo svojej administrácii URL XML súboru pre Heureku, či tlačidlo na vygenerovanie URL XML súboru. Ak máte e-shop vytvorený na mieru od programátora, je potrebné sa obrátiť na neho, aby vám URL XML súboru vygeneroval a zaistil aktualizáciu dát.

XML súbor sa sťahuje u obchodov, ktoré sú v PPC režime, každé dve hodiny.

Všetky informácie o ponuke sa odovzdávajú pomocou jednotlivých tagov. .Medzi najdôležitejšie tagy patria:

  • SHOPITEM
  • CATEGORYTEXT
  • PRODUCTNAME
SHOPITEM a ITEMGROUP_ID

Tag SHOPITEM je vlastne taký balíček, do ktorého zabalíte všetky informácie o konkrétnom produkte, a o konkrétnej variante. Obsahuje informácie ako je názov, výrobca, farba, veľkosť, rozmer, popis, obrázok, apod.

Ak teda predávate tričko, ktoré ponúkate v piatich veľkostiach a desiatich farbách, musí váš XML feed obsahovať 50x SHOPITEM. Každý variant musí mať vlastný balíček, kde bude uvedený ich rozdielny názov, veľkosť a farba.

V prípade, že predávate napríklad oblečenie, môžete využívať tag ITEMGROUP_ID s ktorého pomocou označíte varianty jedného produktu (veľkosti jednej farby trička).

CATEGORYTEXT a párovanie kategórií

Ďalší dôležitý tag je <CATEGORYTEXT>. Tento tag označuje kategórii (sekciu), do ktorej produkt patrí. Strom aktívnych sekcií nájdete tu.

Keď od vás stiahneme XML feed, robot prejde všetky kategorizačné cesty, ktoré nám pod týmto tagom zasielate a tie kategórie, ktoré už niekedy boli spárované so sekciou Heureky, napáruje. Nové kategorizačné cesty, ktoré robot nerozpozná, sú presunuté k ručnému spárovaniu. K tomu dôjde väčšinou do druhého pracovného dňa. Tieto kategórie sa v Prehľade zaradených produktov zobrazujú ako Čakajúce kategórie.

Ak sa chcete vyhnúť ručnému párovaniu kategórií a urýchliť tak prepojenie na naše kategórie, odporúčame vám používať nasledujúci tvar zápisu do tagu: <CATEGORYTEXT> Heureka.sk | Elektronika | Mobily, GPS | Mobilné telefóny </ CATEGORYTEXT>. Robot pri prechádzaní XML feedu takúto adresu spáruje automaticky. Funguje aj bez Heureka.sk na začiatku. Strom aktívnych sekcií nájdete tu.

Počas párovania kategórie dôjde buď k spárovaniu kategórie alebo k jej blokovaniu .. Zablokované kategórie nájdete v Prehľade zaradených produktov v časti Blokované kategórie. K blokovanie kategórií dochádza okrem iného ak je príliš všeobecná, neobsahuje určenie (ak sa jedná o oblečenie).

Ak produktu zmeníte <CATEGORYTEXT> dôjde k jeho odpárovaniu a produkty označené touto kategóriou sa vrátia na začiatok párovacieho procesu.

PRODUCTNAME a párovanie produktov

Po spárovaní kategórie sa produkty, ktoré pod konkrétnou kategóriou zasielate, zaradia do fronty na schválenie do sekcie. Administrátori sekcií potom produkty zlučujú k už existujúcim produktovým kartám, vytvárajú im karty nové, prípadne blokujú.

Produkty sú blokované najčastejšie kvôli chybnému názvu. Názov produktu sa uvádza v tagu <PRODUCTNAME> a najčastejšie sa skladá z Výrobcu, typu (produktového radu) a opisu varianty, prípadne produktového čísla.

<PRODUCTNAME> ASUS Zenfone 5 16GB čierny </ PRODUCTNAME>

Ak nepoznáte výrobcu, odporúčame vám zadať do názvu meno dodávateľa, distribútora alebo svojho obchodu. Nedôjde tak síce k porovnaniu s ostatnými obchodmi, ale vaše produkty sa ani automaticky nezlúčia s menej kvalitnými a lacnejšími produktami konkurencie.

Príklady, ako majú názvy vyzerať, nájdete tu.

Ak produktu zmeníte názov, dôjde k jeho odpárovaniu a produkt sa vráti späť do párovacieho procesu.

PRODUCT

Krátko sa tu ešte zmienime o tagu <PRODUCT>. Používa sa pre rozšírenie hlavného názvu. PRODUCTNAME + text navyše = PRODUCT. Text, ktorý je v PRODUCTNAME, teda musí byť aj v PRODUCT. Ak je text odlišný, berie sa do úvahy iba PRODUCT.

Ak je správne používaný, je hlavnou výhodou PRODUCT, že prípadná zmena nemá vplyv na spárovanosť produktu. Ak sa rozhodnete používať obidva tagy, Heureka bude podľa PRODUCTNAME párovať, ale PRODUCT bude zobrazovať.

Tag PRODUCT bol vytvorený pre zapisovanie informácií ako sú darčeky, doprava zdarma a pod., teda informácií, ktoré sa môžu meniť.

Dnes už sú pre darčeky a aj dopravu zadarmo samostatné tagy, je preto zakázané tieto rozšírenia písať do PRODUCT.

Povolené rozšírenie názvu sú:

  • predĺžená záruka

servis zdarma

služby spojené s produktom

<PRODUCTNAME>ASUS Zenfone 5 16GB čierny</PRODUCTNAME>

<PRODUCT>ASUS Zenfone 5 16GB čierny + záruka 3 roky</PRODUCT>

Prehľad zaradených produktov

V Prehľade zaradených produktov v administrácii eshopu si môžete ľahko overiť, v akom stave sú vaše produkty.

  •         Zaradené produkty – všetky produkty sú zaradené
  •         Čakajúce produkty – produkty čakajú na spracovanie administrátorom
  •         Čakajúce kategórie – kategórie čakajú na zaradenie do Heureky
  • Neaktívne kategórie – produkty sú v kategórii, ktorá zatiaľ nie je aktívna
  • Ignorované kategórie – kategória nebola rozpoznaná a bola zablokovaná
  • Nespárované produkty – produkt bol zablokovaný a je potrebné niečo opraviť

Prvým, spárovaným produktom, vlastne nie je potreba venovať pozornosť. Sú v poriadku zaradené a zobrazujú sa v produktovom katalógu Heureky.

Ani s čakajúcimi produktami nemôžete nič moc urobiť, pretože tie čakajú v rade na spracovanie administrátorom sekcie.

V prípade, že chcete výrazne urýchliť svoje párovanie, odporúčame požívať <CATEGORYTEXT> v tvare <CATEGORYTEXT> Heureka.sk | Elektronika | Mobily, GPS | Mobilné telefóny </ CATEGORYTEXT>, vďaka ktorému sa vyhnete ručnému párovaniu kategórií, ktoré sa zobrazujú ako Čakajúce kategórie.

Produkty v neaktívnych kategóriách síce nie sú zobrazené v produktovom katalógu, ale stále sa zobrazujú vo fulltexte. Neskúšajte posielať produkty do aktívnych kategórií, kam nepatria, pretože potom dôjde k blokácii produktov, ku ktorým už sa nevraciame, aj keď kategóriu spustíme. V prípade opakovaného porušenia navyše môže dôjsť k zákazu prístupu do aktívnej sekcie.

Ignorované kategórie neboli pri ručnom párovaní kategórií rozpoznané. Je potrebné lepšie definovať, čo pod kategorizačnou cestou posielate, prípadne si skontrolovať, že neposielate pod jednou cestou produkty, ktoré sú na zaradenie vo viacerých sekciách.

Nespárované produkty sú blokované produkty, ktoré buď nespĺňajú povinné názvy, prípadne ich posielate do nesprávnej sekcie. Skontrolujte si tiež, či správne posielate tag <PRODUCT> a <PRODUCTNAME>. Stáva sa, že sa do PRODUCT a PRODUCTNAME neimportujú rovnaké informácie a niektoré dôležité aspekty názvu, napríklad výrobca, v PRODUCT chýba.

Produkty boli spárované a teraz nie sú. Prečo?

K odpárovaniu mohlo dôjsť z nasledujúcich dôvodov:

  • došlo k zmene <PRODUCTNAME>, <CATEGORYTEXT> alebo url produktu
  • došlo ku sprísneniu pravidiel pre povinné názvy, o ktorých tu pravidelne informujeme.

 

 

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s