Automatický bidding prostredníctvom XML editora

Bidding predstavuje prostriedok, ako sa dostať na predné, platené miesta na Heureke. Toto väčšinou znamená väčšiu viditeľnosť a následne to prináša eshopu väčšiu NÁVŠTEVNOSŤ a väčší počet objednávok.

Bidding funguje na princípe aukcie, teda hlavné je prekonať ponuku (cenu za kliknutia) konkurencie, a pritom nezaplatíte viac, než je nevyhnutne nutné.

Keď ste sa zamerali na Heureku trochu podrobnejšie, tak môžete zistiť, že výsledné radenie produktov ovplyvňuje okrem ceny za kliknutia (CPC) viac faktorov – napr. cena produktu, dostupnosť produktu a hodnotenia internetového obchodu. Pričom každý z týchto faktorov má na radenie produktových PONÚK určitú váhu. Tieto koeficienty však nie sú verejne známe.

Okrem vyššie doteraz spomenutých faktorov je potrebné brať do úvahy aj konkurenciu, ktorá do aukcie vstupuje spolu s Vami. Hrá veľmi podstatnú úlohu v tom, koľko Vás kliknutia bude v konečnom dôsledku stáť. Nezáleží totiž, akú čiastku máte nastavenú vo feede, ale aká je v tú danú chvíľu na prvú pozíciu potreba. AK máte nastavené napríklad 1,5 € a na prvú pozíciu stačí 0,8 €, tak zaplatíte len 0,8 €. Avšak v prípade, že nastavíte cenu moc nízko a na prvú pozíciu nedosahujete a niekto získa v súčte vyššie skóre ako Vy, zaradí sa váš e-shop na pozíciu za neho, resp. viac takýchto e-shopov. V praxi to znamená, že ak budete ponúkať vyššiu cenu za kliknutia, budete tak mať väčšiu šancu, že svojím produkty obsadíte prvú priečku vyhľadávačov a tým výrazne zvýšite šancu osloviť aj ďaleko viac potenciálnych zákazník, než keby ste boli na nižších pozíciách.

Manuálne alebo automatický bidding?

Bidding môžete nastavovať manuálne. Nevýhodou je nutnosť častej kontroly a manuálne vyhodnocovanie, náročnosť nastavovanie v administrácii, sledovanie konkurencie a pod. Manuálny bidding je časovo náročný a pri väčšom počte produktov takmer nemožný (nedá sa manuálne upravovať bidding každé 2 hodiny).

Automatický bidding umožňuje automatické vyhodnocovanie štatistík, monitoring konkurencie a prepočítavanie biddingu a jeho prop do XML až 12x denne. Ušetrí čas a náklady, pretože prebieha veľmi časté automatické vyhodnocovanie a vyradenie neprofitabilných produktov z biddovaných pozícií.

Cena za kliknutia je ale tak trochu veda

Pre bidovanie produktov na Heureke je potrebné sa zamyslieť nad stratégiou maximálnej ceny za kliknutia. Čo môže byť tvrdý oriešok aj pre skúsených obchodníkov. Takýchto stratégií je totiž veľa. Na každú časť sortimentu Svojho e-shopu môžete uplatňovať iný prístup. Spravidla je najprínosnejšie bidovať u TOP produktov, u ktorého viete, že sú obľúbené a dobre sa predávajú. Produkty možno pre bidding segmentovať aj podľa vlastných štítkov, predajnej ceny, vyššej  marže, kategórie, výrobcu, skladovej dostupnosti, produktov v akcii, rozdielu v cenách oproti konkurencii pod. Je možné nastaviť aj držanie produktu na určitej pozícii. Zvýšenie / zníženie biddingu môžete nastaviť podľa dennej doby a dňa v týždni.

Pri stanovení samotnej stratégie narazíte na tzv. KPI Kľúčové ukazovatele výkonu. Najčastejšie podľa PNO (podiel nákladov na obrate) alebo roast. Ide o parametre, ktorými je možné Vašu stratégiu vyhodnotiť, či je úspešná alebo nie a v prípade nespokojnosti ju optimalizovať alebo zmeniť. Akú stratégiu zvolíte je čisto na Vás, ale medzi najčastejšie patrí nastavenie biddingu pre TOP produkty, ktoré máte na sklade, a nemajú výrazný cenový rozdiel oproti konkurencii.

Stratégiu možno aj vzájomne kombinovať. Výsledky môžete u autobidovacích nástrojov sledovať v podobe podrobných štatistík.


Tento článok pre Vás pripravil Heureka Partner – marketingový nástroj Conviu – teraz ju môžete vyskúšať na 30 dní zadarmo.

Pridaj komentár