PRÍBEHY ÚSPEŠNÝCH E-SHOPOV – Ako s huňatým chvostíkom Ovečkáreň dobyla trh a získala prestížne ocenenie Cena Heureky

8 minút čítania

Víťaz berie všetko, u nás konkrétne Cenu Heureky v súťaži ShopRoku 2020, preto vám prinášame jedinečnú možnosť nahliadnuť pod pokrievku tých, ktorí to už minimálne raz dokázali. Každý týždeň odhalíme tajomstvo úspechu českých i slovenských e-shopov, ktoré sa pýšia označením „Víťaz/Finalista Ceny Heureky“, a začneme hneď tým najhuňatejším: Ovečkárňou.

Zakladateľ e-shopu s prírodnými produktmi Ovečkáreň Martin Bernátek prezradil, ako vlani dokázali zaujať odbornú porotu zloženú z popredných osobností trhu e-commerce. Vďaka originálnemu predaju výrobkov z ovčej vlny, ako je oblečenie, ale napríklad aj lôžkoviny, obuv a zdravotnícke pomôcky, sa stali absolútnym víťazom Ceny Heureky roku 2019 medzi českými e-shopmi a zároveň finalistom v rovnakej kategórii na Slovensku.

O toto ocenenie sa môžu uchádzať e-shopy, ktoré sú niečím výnimočné, stojí za nimi zaujímavý príbeh, prispievajú k sociálnej integrácii alebo sú akýmkoľvek spôsobom unikátne. V tomto roku vyhlásime spolu 5 najlepších e-shopov a z nich následne oceníme dvoch finalistov a jedného absolútneho víťaza, ktorí potom môžu používať ikonku „Finalista/Víťaz ShopRoku 2020 Cena Heureky“.


Martin Bernátek so svojím tímom úspešne doviedol Ovečkáreň k Cene Heureky roku 2019 v Česku a do finále na Slovensku.

Registrovať sa môžete prostredníctvom formulára do 28. 2. 2021. Tak neváhajte, prihláste sa a dokážte to, čo pred vami dokázala Ovečkáreň.

Čo robíte inak ako ostatní, že si vás všimli nielen zákazníci, ale aj odborná porota a ocenili váš projekt? Prezraďte, aspoň čiastočne, tajomstvo svojho úspechu.

Po prvé je to určite sortimentom, ktorý ponúkame. Pretože sa ľudia postupne vracajú k prírodným materiálom, čo je skvelé, máme ojedinelý produkt, ktorý zaujíma množstvo ľudí. Lenže unikátny produkt si vyžaduje aj unikátne myslenie, preto sa zameriavame na funkčné benefity, zdraviu prospešné vlastnosti a celkovo to, čo ľudia hľadajú a aké sú ich potreby.

Čo pre vás ocenenie znamenalo? Posunulo vás v podnikaní a dodalo sebavedomie pre ďalší rozvoj? Využívate ho na komunikáciu a marketing?

Určite nás to posunulo ďalej a sme na výhru náležite hrdí. Toto ocenenie nám potvrdilo, že roky tvrdej práce skutočne k niečomu viedli a nastavilo nám tiež určitú latku, ktorú chceme vždy už len prekonávať. Je to pre nás taký odrazový mostík, z ktorého mierime stále vyššie.

Prihlásili ste sa do súťaže sami, alebo vás nominoval niekto iný? Pokiaľ sami, prečo ste sa chceli zúčastniť? Pokiaľ vás niekto nominoval, viete kto a prečo?

Do súťaže sme sa prihlásili sami jednoducho preto, že sme verili, že budeme úspešní. To sme chceli dokázať aj ostatným a výhrou súťaže sa nám to presne podarilo. Táto cena udáva meradlo českého e-commerce, takže je to pre nás významný úspech.

Dostať sa do povedomia širokej verejnosti nie je úplne jednoduché a účasť v súťaži nám v tom veľmi pomohla.

Viaže sa k sortimentu vášho tovaru nejaký príbeh? Prečo ste sa rozhodli ísť práve touto cestou?

Prvým takým impulzom, aby som začal podnikať, bol môj otec, ktorý koncom 90. rokov vyprofiloval po častiach svoj stánkový sortiment čisto na sortiment z ovčej vlny. Keď som mal 18 rokov, jeho biznis fungoval čiastočne ako veľkoobchod pre trhovcov, a tak som od neho dostal stánok a tovar na dlh, s ktorým ma vyslal predávať na trh sám za seba. Zo začiatku som sa ako mladý hanbil za to, že predávam výrobky z ovčej vlny, nebol to pre mňa práve atraktívny sortiment na predaj. Predaj v stánku ma začal postupne viac baviť aj vďaka tomu, ako som lepšie spoznal sortiment a pochopil jeho prednosti a výhody. Teraz som hrdý na to, čo ponúkame. Pretože ovčia vlna je prospešná pre zdravie a pomáha mnohým ľuďom s rôznymi problémami.

Spomeniete si na niektoré momenty vo svojom podnikaní, ktoré sa naozaj nepodarili, ale nakoniec z nich vyplynulo veľké ponaučenie? Ako ste sa s nimi popasovali?

Určite si spomeniem minimálne na dve také veci. Bol to náš prvý e-shop, ktorý nebol zlý, ale dodávateľ nám z ničoho nič vypovedal zmluvu, a tak sme museli rýchlo nájsť náhradu. Vďakabohu sme našli skvelú firmu, s ktorou spolupracujeme doteraz a sme veľmi spokojní. Web teraz máme pekný, prehľadný a hlavne funkčný.

Druhým momentom, na ktorý nerád spomínam, bol zlý výber marketingovej agentúry, v ktorej chýbali základné marketingové nástroje, nestanovovali sa plány, nebolo sa kam posunúť a pod. Našli sme však parádnu brniansku agentúru, ktorá vie, čo robí, a je to vidieť.

Nielen samotná naša firma musí byť pružná a prispôsobivá. Pokiaľ nemáme dobrú podporu v tomto ohľade, musíme pokračovať v hľadaní, kým nenájdeme takých partnerov, ktorí nás posúvajú ďalej a niečo nám prinášajú.

Môžete dať začínajúcim podnikateľom 3 rady, ktoré by ste radi počuli na začiatku svojho podnikania v online biznise?

Je dôležité mať dobrý plán a jasnú víziu, kam firma mieri. Pokiaľ si nastavíte určité ciele, ktoré chcete dosiahnuť o týždeň, o mesiac či o rok, hneď máte jasnejšiu predstavu, ako to dosiahnuť.

Zároveň je však potrebné byť v týchto veciach pružní, nesústrediť sa len na to, aké sú číselné výsledky práce. Dôležitý je aj pocit, aký z odvedenej práce máte, a ako sa u vás cítia vaši zákazníci, či sa k vám budú chcieť v budúcnosti vrátiť a nakúpiť znova.

Ďalšia dôležitá vec je to, že ako firma rastie, pribúda práca v najrôznejších oblastiach. Expedícia, marketing, starostlivosť o zákazníkov… Človek si musí zavčasu uvedomiť, kedy už na to všetko sám nestačí a nájde si nových kolegov, ktorým zverí časť práce. Zo začiatku je to dosť o dôvere, pretože ste všetko vybudovali z ničoho a naraz sa o to má starať niekto cudzí, kto nebol pri zrode firmy. To je však neoddeliteľná súčasť rastu každého biznisu a keď nájdete tých správnych „parťákov“ do svojho tímu, vložená dôvera sa oplatí a ešte sa vám stokrát vráti.

Odporúčate, vzhľadom na súčasnú situáciu, nejakú špecifickú komunikáciu smerom k zákazníkom v médiách, na sociálnych sieťach a v samotnom e-shope?

Uvedomujeme si súčasnú situáciu a náladu v spoločnosti, vieme, že ľuďom chýbajú možnosti zájsť si nakúpiť a vybrať si tovar osobne v kamenných obchodoch. Množstvo nových zákazníkov za posledný rok tvoria ľudia, ktorí predtým neboli zvyknutí nakupovať na internete a potrebujú trochu viac starostlivosti a pomoci pri výbere tovaru i samotnom nákupe cez e-shop.

Dôležité je správať sa ku všetkým zákazníkom s rešpektom a dať im najavo, že sme tu pre nich, ochotní pomôcť a poradiť. Okrem kvalitného tovaru je totiž potrebné ponúknuť kvalitnú starostlivosť o zákazníka, odpovedať na každú otázku, pomôcť s každým problémom.

_______

Ďakujeme Ovečkárni za jej cenné rady a vy naďalej sledujte naše kanály, aby ste nepremeškali ďalšie užitočné príbehy finalistov a výhercov tejto súťaže.

Pridaj komentár