PRÍBEHY ÚSPEŠNÝCH E-SHOPOV – Maso Here radí, ako sa dostať až do finále Ceny Heureky

6 minút čítania

Maso Here je e-shop, ktorý sa špecializuje na sušené mäso z celého sveta, konkrétne na druhy jerky a biltong. Ako píšu samotní zakladatelia, bratia Jakub Plas a Ondra Plas, na svojom webe: „Robíme to, pretože nás to baví. Keby sme to robili pre peniaze, už dávno by sme sa na to vykašlali.“

To je viac ako dobrý dôkaz o tom, že títo chalani sušené mäso naozaj milujú a pre autenticitu svojho biznisu by sa pokojne aj vysušili. Ísť s kožou na trh sa ale vypláca a možno preto si ich odborná porota všimla a Maso Here sa tak stali finalistami Ceny Heureky v súťaži ShopRoka 2019. Aké dobré rady teda pre vás majú? Ako uspieť medzi širokou konkurenciou?


Odpovedá Jakub Plas, spoluzakladateľ Maso Here

Čo robíte inak ako ostatní, že si vás všimli nielen zákazníci, ale aj odborná porota a ocenili váš projekt? Prezraďte, aspoň čiastočne, tajomstvo svojho úspechu.

Pred rokmi sme začali s bratom riešiť záležitosti okolo sušeného mäsa skôr zo záľuby a predávali sme všetko hlavne kamarátom. Keď sme videli, čo to s ľuďmi robí, rozhodli sme sa, že chceme ponúkať nielen naše vlastné mäso, ale aj šíriť povedomie o ďalších druhoch. Spočiatku to bol skôr koníček a zábava, potom postupne aj trochu práce a nakoniec sme tomu prepadli úplne a okolo nás začal vznikať tím ľudí, ktorí u nás teraz pracujú. Pritom stále s každým zákazníkom komunikujeme my, dvaja zakladatelia. Všetky texty na sociálne siete alebo popisy produktov vymýšľame tiež my, pretože chceme stále držať ten štýl, ako by sme to robili pre kamarátov. S tým by nám žiadna marketingová agentúra nepomohla (a že sme ich už skúsili dosť). Maso Here sme jednoducho stále my. Žiadna značka, v ktorej nie je vidno ľudí, ktorí tam pracujú. My ideme s kožou na trh.

Čo pre vás ocenenie znamenalo? Posunulo vás v podnikaní a dodalo sebavedomie pre ďalší rozvoj?

Marketingovo sme to asi veľmi nevyužili. Iba sme to oznámili na sociálnych sieťach. Ale pre náš tím to bola obrovská injekcia pozitívnej energie, pretože sme stále v porovnaní s ostatnými ocenenými e-shopmi pomerne malí a navyše sme sa vydali cestou, o ktorej sme nevedeli, či je tá správna. O to viac nás potešilo, že si nás porota všimla a my sme sa utvrdili v tom, že ideme po dobrej ceste.

Prihlásili ste sa do súťaže sami, alebo vás nominoval niekto iný? Pokiaľ sami, prečo ste sa chceli zúčastniť? Pokiaľ vás niekto nominoval, viete kto a prečo?

Pravdupovediac, veľa si toho už nepamätáme. Je možné, že sme si prihlášku poslali my, ale ako som písal vyššie, nečakali sme od toho zrejme nič, pretože sme si mysleli, že sme príliš malí na to, aby si nás niekto všimol. Teraz spätne sme radi, že sme to urobili, pretože nás to nakoplo.

Viaže sa k sortimentu vášho tovaru nejaký príbeh? Prečo ste sa rozhodli ísť práve touto cestou?

Firmu sme založili ako dvaja bratia, Jakub a Ondra. Začali sme s výrobou sušeného mäsa typu biltong, ktorý sa Ondra naučil pred rokmi sušiť v Afrike, kde pracoval na farme. Sušené mäso je v JAR populárne asi ako pivo u nás. Já zase jazdil často do Ameriky a tam si obľúbil jerky, ktoré je typické pre tento región. V ČR pritom pred 10 rokmi vlastne nikto nevedel, čo to sušené mäso je. A my sme od začiatku išli do toho, že toto chceme zmeniť. Chceli sme sa jednoducho stať pioniermi sušeného mäsa v Čechách. Tým, kto sa každému vybaví, keď sa u nás povie sušené mäso. Preto aj na našom Youtube kanáli hovoríme ľuďom ako mäso sušiť, aké existujú druhy a čo by mäso malo obsahovať a čo nie.


Ondra a Jakub

Spomeniete si na niektoré momenty vo svojom podnikaní, ktoré sa naozaj nepodarili, ale nakoniec z nich vyplynulo veľké ponaučenie? Ako ste sa s nimi popasovali?

Spočiatku sme všetko (gramáže našich produktov, ceny, komunikáciu) skúšali robiť podľa toho, ako to bolo na našom trhu zvykom. To nám veľmi komplikovalo život, pretože nám to nešlo. Potom sme si uvedomili, že sa musíme trochu sebecky vydať svojou cestou a nepozerať na iných. Na začiatku sme tak zapadli medzi ostatných a keby sme nevystúpili z radu, tak by sme tu zrejme už teraz neboli. Takže rada? Odvaha robiť veci po svojom je nutnosť.

Tiež sme si opakovane skúšali „kúpiť“ čas tým, že sme sa snažili najať marketingovú agentúru či iných externistov, ktorí za nás mali komunikovať takým štýlom, ako by sme to boli my. Nakoniec nám sami zákazníci dali najavo, že to nie je dobrá cesta. Jednoducho to spoznali. My sme si tak uvedomili, že to, čo nás robí zaujímavými, je práve tá autentickosť a tú nemôžeme outsourcovať.

Môžete dať začínajúcim podnikateľom 3 rady, ktoré by ste radi počuli na začiatku svojho podnikania v online biznise?
  1. Ak ten performance marketing nefunguje, tak vedz, že sa to môže zmeniť zo dňa na deň k lepšiemu (overené v našom prípade).
  2. Dneska sa to dá rozbehnúť naozaj aj z obývačky a skoro bez investícií – ROZHODNE NEinvestujte do vývoja vlastného e-shopu, kým nemáte istotu, že sa Vám to oplatí. Väčšinou sa to totiž neoplatí a je lepšie vziať nejaké hotové riešenie.
  3. Nekopírujte nikoho a nič. Ľudia to spoznajú, zapadnete  do sivého  priemeru. Odlíšte sa – tým získate výhody.
Odporúčate, vzhľadom na súčasnú situáciu, nejakú špecifickú komunikáciu smerom k zákazníkom v médiách, na sociálnych sieťach a v samotnom e-shope?

My sme sa zamerali na budovanie komunity na našom Facebooku, kde máme okrem našej stránky taktiež súkromnú skupinu Klub Maso Here. Tam si naši zákazníci vymieňajú najmä recepty na domáce sušenie mäsa. My sa snažíme aktívne komunikovať a rozširovať ponuku e-shopu podľa želania členov skupiny. Ľudia teraz oveľa viac sedia pri počítači a tak sú pomerne aktívni. Skupina rýchlo rastie a produkty, ktoré skupina navrhuje, patria k tým najpredávanejším, rovnako tak ako sekcia „Domáce sušenia“ na našom webe.


Ďakujeme Maso here za zdieľanie ich príbehu. Sledujte aj naďalej príbehy úspešných podnikateľov a tešte sa na ďalší týždeň, kedy sa o svojich úspechoch rozhovorí ďalší e-shop.

Pridaj komentár