PRÍBEHY ÚSPEŠNÝCH E-SHOPOV – Econea radí, ako získať Cenu Heureky

6 minút čítania

Econea je e-shop a blog o zdravom životnom štýle, zameriavajúci sa na predaj ekologických produktov pre domácnosť. Jej majitelia sa riadia myšlienkou, že „síce nikto z nás nezmení celý svet, ale môžeme postupne meniť ten svoj. Aby bol zdravší, udržateľnejší a radostnejší.“ Pokiaľ teda aj vy chcete začať u seba a dbať na blaho našej planéty, môžete si v e-shope kúpiť všetko od ekodrogérie cez prírodnú kozmetiku a produkty na bezobalové nákupy až po tovar pre ekologickú domácnosť.

Econea sa umiestnila medzi finalistami Ceny Heureky v súťaži ShopRoku 2019 bez toho, aby tušili, že sú do súťaže prihlásený. Aké je tajomstvo úspechu majiteľov tohto svojrázneho eco-eshopu?


Odpovedá Ing. Martin Mates, spoluzakladateľ Econea

Čo robíte inak ako ostatní, že si vás všimli nielen zákazníci, ale aj odborná porota a ocenili váš projekt? Prezraďte, aspoň čiastočne, tajomstvo svojho úspechu.

Ono sa to zvnútra ťažko posudzuje. Myslíme si, že hlavný rozdiel môže byť v tom, že do všetkého ideme srdcom a tak nejako naivne nadšení. Môže to znieť ako klišé, ale prejavuje sa to na mnohých úrovniach. Naozaj veľa energie venujeme výberu produktov, detailným opisom, excelentnej zákazníckej starostlivosti (oddelenie rozmaznávania zákazníkov) a autentického marketingu. Tiež sme boli v segmente udržateľnej domácnosti ako jedni z prvých.

Čo pre vás ocenenie znamenalo? Posunulo vás v podnikaní a dodalo sebavedomie pre ďalší rozvoj?

Boli sme veľmi radi a samozrejme sme si „odznak“ vyvesili na stránky. Dúfame, že nám pomôže k väčšej dôveryhodnosti pre nových zákazníkov. Určite nám dodalo sebavedomie a utvrdilo nás v tom, že to asi robíme dobre. Na marketing ho príliš nevyužívame.

Prihlásili ste sa do súťaže sami, alebo vás nominoval niekto iný? Pokiaľ sami, prečo ste sa chceli zúčastniť? Pokiaľ vás niekto nominoval, viete kto a prečo?

O súťaži sme dlhé roky vedeli, ale stále sme sa zdráhali prihlásiť. Mysleli sme si, že s naším súčasným webom nemáme šancu a chceli sme, že sa prihlásime až s novou verziou. Potom sme sa jedného dňa sčista-jasna dozvedeli, že sme vyhrali kategóriu Udržateľný obchodník. Ani sme nevedeli, že súťažíme. Nejaká dobrá duša nás asi nominovala a bolo to.

Viaže sa k sortimentu vášho tovaru nejaký príbeh? Prečo ste sa rozhodli ísť práve touto cestou?

Ono by to bolo na dlhšie rozprávanie. Asi najdôležitejšiu rolu v tom zohráva naše osobné nastavenie, keď sme obaja s kolegom Pavlom chceli robiť niečo, čo má zmysel a napĺňa nás. Zároveň sme mali veľmi blízko k téme zdravého životného štýlu a toto bol ďalší dielik do skladačky. Preto sme približne rok robili prieskum, čo vo svete existuje, a boli sme nadšení. Našli sme obrovský trh, ktorý bol u nás v plienkach. Vedeli sme, že žiadny veľký dopyt nie je, ale verili sme, že to má zmysel a že je to jasný smer.

Spomeniete si na niektoré momenty vo svojom podnikaní, ktoré sa naozaj nepodarili, ale nakoniec z nich vyplynulo veľké ponaučenie? Ako ste sa s nimi popasovali?

Tých momentov bolo určite viac. Asi najväčšou školou bol rozchod s jedným zo spoločníkov, približne po 2 rokoch, keď spolupráca nefungovala úplne ideálne. To bolo naozaj veľmi zložité a my sme boli milimetre od úplného konca. Nakoniec sme však našli riešenie a išlo sa ďalej. Odporučil by som všetkým začínajúcim podnikateľom, aby si veľmi starostlivo vyberali, s kým pôjdu do podnikania. Môžete byť skvelí kamaráti a ľudsky to môže fungovať skvelo, ale každodenné podnikanie a práca je niečo úplne iné.

Druhý moment, ktorý by som zmienil, je z minulého roka, keď sme si jeden mesiac neustrážili online marketingové náklady. V analytike vyzeralo všetko krásne, ale potom sme spätne zistili, že realita je úplne iná a my sme v tom za vyššie stovky tisíc mínus. To bolo naozaj veľmi nepríjemné. Odvtedy sme implementovali také nástroje a procesy, ktoré nám to pomáhajú strážiť na dennej báze.

Môžete dať začínajúcim podnikateľom 3 rady, ktoré by ste radi počuli na začiatku svojho podnikania v online biznise?

Ako som už zmieňoval vyššie, určite si veľmi starostlivo vyberajte spoločníkov, s ktorými budete zakladať firmu. Odporúčam najprv skúsiť spoločne pracovať aspoň pol roka alebo rok a až potom do toho ísť definitívne. Veľmi zložito sa to potom rieši.

Určite sa tiež snažte obklopovať tými najlepšími ľuďmi v odbore. Aj keď na nich práve nemáte peniaze, konzultujte s nimi a buďte im nablízku. Trh je plný ľudí, ktorí dokážu vyvolať dojem, akí sú odborníci, ale potom to nie je žiadna sláva. Na to si dajte veľký pozor a pokiaľ to s niekým neklape, rýchlo to ukončite a nerobte kompromisy. Život je krátky na to, aby ste robili niečo len napoly.

Odporúčate, vzhľadom na súčasnú situáciu, nejakú špecifickú komunikáciu smerom k zákazníkom v médiách, na sociálnych sieťach a v samotnom e-shope?

Myslím, že je dobré sledovať aktuálne dianie a byť relevantní. V komunikácii by mali firmy vždy brať do úvahy, čo ľudia asi riešia, nad čím premýšľajú a čo ich trápi. Pokiaľ je väčšina ľudí veľmi frustrovaná z lockdownu, tak musím byť pripravený na to, že reakcie môžu byť úplne iné ako za normálnych okolností. A, samozrejme, pokiaľ dokážem ponúknuť niečo, čo môže ľuďom pomôcť v aktuálnej situácii, tak na to sa zamerať predovšetkým.


Ďakujeme Martinovi za zdieľanie jej príbehu. Sledujte aj naďalej príbehy úspešných podnikateľov a tešte sa na ďalší týždeň, keď o svojich úspechoch porozpráva ďalší e-shop.

Pridaj komentár